B-CIS is gestart met aanleg vloeistofdicht schrootpark Tata Steel IJmuiden BV
In opdracht van Tata Steel IJmuiden BV gaat B-CIS een vloeistofdichte schrootopslagplaats aanleggen.
Voorschriften vanuit de overheid vereisen een gecertificeerd vloeistofdichte verharding voor de opslag van het schroot. De vloer heeft een afmeting van 45.000 m² en moet kunnen worden belast met een schrootopslag van 6 meter hoog. Goed voor een belasting van 20 ton per vierkante meter.
Het werk is in concurrentie aanbesteed en B-CIS heeft haar gebruikelijke creativiteit aangewend om behoorlijk wat alternatieven neer te leggen. Dit heeft geresulteerd in een forse kostenreductie voor de opdrachtgever en uiteindelijk de opdracht voor B-CIS.
Bij de sloop van de voormalige bebouwing is de grond geroerd en niet goed verdicht. B-CIS is daarom gestart met het egaliseren en diepverdichten van het hele terrein tot circa 6 meter beneden maaiveld. De toekomstige verharding wordt afgewaterd middels een ruim 900 meter lang stelsel van betonnen goten rondom. De betonnen goten komen uit in een bergbezinkbassin. Dit bassin loost vervolgens via een dubbel uitgevoerde olie/waterscheiding op het bedrijfsriool van Tata Steel.
Op de ondergrond wordt een meetnet neergelegd ten behoeve van een geo-elektrisch meetsysteem. Hiermee kan de vloeistofdichtheid van de verharding op elk gewenst moment worden gecontroleerd, zonder het opgeslagen staal te hoeven verwijderen. Dit is een uitdrukkelijke wens van de opdrachtgever.
Vervolgens wordt de eerste laag Powerbase aangelegd van 38 cm. Hier bovenop komt een HDPE folie. Vervolgens wordt hier bovenop de tweede laag Powerbase aangebracht. Tijdens de aanleg wordt het meetsysteem om de folie te controleren op vloeistofdichtheid.
De bovenbouw wordt gemaakt met 12 centimeter dikke betonstraatstenen op een straatlaag van steenslag 2-6. Hier bovenop komen ter bescherming nog dikke staalplaten te liggen. De verdere terreininrichting bestaat uit het leveren en aanbrengen van toegangswegen, geleiderail, barriers en opslagvakken van betonnen blokken. Het werk dient voor 1 november 2019 te worden opgeleverd. Een hele uitdaging, maar wel een die we graag aan gaan.